Obecné zastupiteľstvo v Nesluši na základe ustanovenia § 11 ods. 4 písm. a) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení a § 9 ods. 1 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí určuje tieto zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce Nesluša (v texte ďalej ako „obec“).

Článok 1 - Vymedzenie pojmov

(1) Majetok obce tvoria nehnuteľné veci a hnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov, ako aj pohľadávky a iné majetkové práva, ktoré sú vo vlastníctve obce podľa zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí alebo ktoré nadobudne obec do vlastníctva prechodom z majetku Slovenskej republiky na základe tohto zákona alebo osobitného predpisu, alebo vlastnou činnosťou.

(2) Prebytočným je majetok obce, ktorý obec prostredníctvom svojich orgánov alebo správcov trvale nepoužíva na plnenia svojich úloh. Prebytočný majetok môže obec dať do nájmu, výnimočne aj výpožičky alebo tento odpredať.

(3) Neupotrebiteľným je majetok obce, ktorý pre svoje úplné opotrebovanie, poškodenie, zastaranosť alebo nehospodárnosť nemôže už slúžiť svojmu pôvodnému účelu.

Článok 2 - Vymedzenie kompetencií pri nakladaní s majetkom obce

(1) Obecné zastupiteľstvo schvaľuje vždy:

  1. prebytočnosť nehnuteľného majetku obce,
  2. spôsob prevodu vlastníctva nehnuteľného majetku obce vrátane schválenia samotného prevodu na základe právnych úkonov s výnimkou prípadu, ak je obec povinná previesť nehnuteľný majetok podľa Zákona č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov,
  3. podmienky obchodnej verejnej súťaže,
  4. prevody vlastníctva hnuteľného majetku obce na základe právnych úkonov, ktorého zostatková cena je 5 000 € a viac,
  5. zverenie majetku obce do správy správcovi v prípade hnuteľného majetku nad hodnotu 30 000 € a nehnuteľného majetku,
  6. prevod správy a zámenu správy medzi správcami majetku obce týkajúce sa nehnuteľného majetku,
  7. prevod správy a zámenu správy medzi správcami majetku obce týkajúce sa hnuteľného majetku nad hodnotu 30 000 €,
  8. odpustenie, odpis, prípadne zníženie pohľadávky obce nad hodnotu 1 000 €,
  9. vklad majetku obce do majetku obcou zakladaných alebo existujúcich obchodných spoločností a iných právnických osôb a vklad do kapitálového fondu obchodnej spoločnosti,
  10. zmenu účelového určenia majetku obce, ktorý obec nadobudla podľa § 2b ods. 1 a § 2c zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí a ktorý ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky na obec slúži na výchovno-vzdelávací proces v oblasti vzdelávania a výchovy a činnosti s nimi bezprostredne súvisiace a na zabezpečenie sociálnej pomoci a zdravotnej starostlivosti, taktiež vklad takéhoto majetku do obchodnej spoločnosti alebo jeho použitie na založenie právnickej osoby a prebytočnosť takéhoto majetku, pričom o prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti hnuteľnej veci podľa tohto písmena v hodnote 3 500 € alebo nižšej bude v súlade s § 7a ods. 2 písm. d) zákona o majetku obcí rozhodovať prednosta obecného úradu,
  11. nadobudnutie nehnuteľného majetku do vlastníctva obce,
  12. nadobudnutie hnuteľnej veci, ktorej obstarávacia cena je vyššia ako 10 000 €,
  13. zriadenie vecného bremena na majetku obce,
  14. nájom nehnuteľného majetku obce s výškou nájomného za celú dobu nájmu nad 5 000 €,
  15. nájom nehnuteľného majetku obce na dobu dlhšiu ako 5 rokov, okrem nájmu hrobových miest,
  16. nájom nehnuteľného majetku obce v prípadoch hodných osobitného zreteľa, a to trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov,
  17. koncesné zmluvy na uskutočnenie stavebných prác alebo koncesné zmluvy na poskytnutie služby uzatvorené podľa osobitného predpisu, a to trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov,
  18. výpožičku nehnuteľného majetku obce,
  19. zriadenie záložného práva alebo predkupného práva na nehnuteľný majetok obce a na hnuteľný majetok obce v zostatkovej hodnote nad 10 000 €,
  20. prijatie úveru, pôžičky alebo iného návratného zdroja financovania,
  21. prevzatie záväzku z úveru, dlhu alebo inej pôžičky právnickej osoby v zriaďovateľskej pôsobnosti obce,
  22. zámer realizovať zlepšenie energetickej efektívnosti budovy alebo zariadenia vo vlastníctve obce prostredníctvom energetickej služby s garantovanou úsporou energie poskytovanej na základe zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor,
  23. koncesné zmluvy na stavebné práce alebo služby,
  24. iné, vyššie neuvedené prípady nakladania s majetkovými právami obce nad hodnotu 3 000 €.

(2) V ostatných prípadoch rozhoduje starosta obce, pokiaľ nie je právnym predpisom ustanovené, že rozhoduje obecné zastupiteľstvo.

Článok 3 - Správa majetku obce

(1) Obec môže dať svoj majetok do správy správcovi, ktorým je rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia zriadená obcou.

(2) Zverenie majetku do správy sa vykonáva písomným protokolom o odovzdaní a prevzatí majetku.

(3) Obec môže poveriť výkonom správy aj iný subjekt ako správcu, a to na základe nepomenovanej zmluvy podľa predpisov obchodného práva.

(4) Majetok, ktorý nie je v správe žiadneho správcu, spravuje obecný úrad.

(5) Obec môže správcovi odňať správu majetku, ak:

  1. správca riadne nevykonáva svoje povinnosti a napriek upozorneniu nedošlo k náprave,
  2. ak je to v záujme lepšieho využitia tohto majetku.

Článok 4 - Niektoré ustanovenia o prevodoch majetku obce

(1) Pri prevodoch majetku obce sa postupuje podľa ustanovení § 9a zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí.

(2) Náklady na vyhotovenie geometrického plánu a znaleckého posudku znáša žiadateľ o majetok obce. Znalecký posudok obstaráva obec.

(3) Žiadateľ je povinný mať ku dňu podania žiadosti vyrovnané všetky záväzky voči obci.

(4) V prípade obchodnej verejnej súťaže starosta menuje minimálne trojčlennú komisiu na vyhodnotenie ponúk. Táto komisia vykoná vyhodnotenie doručených ponúk v zmysle podmienok súťaže a výsledné odporúčanie predloží na schválenie obecnému zastupiteľstvu.

(5) Dôvody hodné osobitého zreteľa:

  1. predaj nehnuteľného majetku, ku ktorému jediný prístup je možný cez majetok nadobúdateľa (napr. pozemok hraničiaci iba s parcelami nadobúdateľa),
  2. prevod pri zámene majetku medzi obcou a nadobúdateľom,
  3. predaj inej obci alebo štátu,
  4. predaj majetku, ktorý by bolo možné vyvlastniť podľa zákona (napr. vstup významného investora, výstavba diaľnice, cesty),
  5. predaj majetku, ktorý obec nedokázala predať v troch neúspešných obchodných súťažiach,
  6. výsledok súdom schváleného zmieru,
  7. riziko špekulatívneho konania.

(6) Pri prevodoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa je možné kúpnu cenu znížiť pod cenu určenú posudkom alebo cenu v mieste a čase obvyklom len v prípade, že celkový prínos pre obec bude aj po znížení vyšší ako hodnota tohto majetku, prípadne z dôvodu všeobecného verejného záujmu alebo mimoriadneho sociálneho zreteľa, konkrétne:

  1. predaj majetku poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti,
  2. predaj majetku poskytovateľovi sociálnej služby,
  3. predaj majetku občianskym združeniam poskytujúcim služby na území obce v oblasti kultúry, telovýchovy a športu,
  4. predaj pozemku pod cestou v správe iného orgánu verejnej moci.

Článok 5 - Nájom majetku obce

(1) Majetok obce možno prenechať do dočasného užívania formou nájmu, ak je pre obec dočasne neupotrebiteľný.

(2) Pri nájme majetku obce sa postupuje podľa ustanovení § 9aa zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí.

(3) Dôvody hodné osobitného zreteľa:

  1. nájom nehnuteľného majetku, ku ktorému jediný prístup je možný cez majetok nájomcu (napr. pozemok hraničiaci iba s parcelami nájomcu),
  2. nájom majetku, ktorý je jedinou prístupovou cestou k majetku nájomcu,
  3. nájom inej obci alebo štátu,
  4. nájom majetku, ktorý obec nedokázala prenajať v troch neúspešných obchodných súťažiach,
  5. nájom majetku pre prirodzené monopoly (inžinierske siete),
  6. ak je nájomná zmluva podmienkou pre vydanie stavebného povolenia,
  7. riziko špekulatívneho konania.

(4) Pri nájme majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa je možné výšku nájomného znížiť len v prípade, že celkový prínos pre obec bude aj po znížení vyšší ako výnos z tohto nájmu, prípadne z dôvodu všeobecného verejného záujmu alebo mimoriadneho sociálneho zreteľa:

  1. nájom majetku poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti,
  2. nájom majetku poskytovateľovi sociálnej služby,
  3. nájom majetku pre občianske združenia poskytujúce služby na území obce v oblasti kultúry, telovýchovy a športu,
  4. nájom majetku pre spoločnosti prevádzkujúce doručovacie boxy.

(5) Nájomnú zmluvu možno uzatvoriť len na dobu určitú a to najdlhšie na 10 rokov, pričom zmluva uzavretá na viac ako 5 rokov s výškou ročného nájomného nad 500 € musí obsahovať inflačnú doložku.

Článok 6 - Výpožička majetku obce

(1) Majetok obce možno dať do výpožičky (bezplatného užívania), ak je pre obec dočasne neupotrebiteľný.

(2) Zmluvu o výpožičke, v ktorej je určený spôsob úhrady za služby spojené s jej užívaním (vodné, stočné, energie, vývoz odpadu, telekomunikačné, upratovacie služby), možno uzavrieť najdlhšie na dobu jedného roka.

Článok 7 - Pohľadávky obce

(1) Obec a správcovia sú povinní pohľadávky obce riadne evidovať, včas uplatňovať a vymáhať.

(2) Zo závažných dôvodov, najmä sociálnych, je možné na žiadosť dlžníka pohľadávku obce celkom alebo sčasti odpustiť alebo upustiť od jej vymáhania. Tomu istému dlžníkovi je možné odpustiť pohľadávku alebo upustiť od jej vymáhania iba raz v kalendárnom roku.

(3) Dlžníkovi obce, ak je ním fyzická osoba, možno povoliť splátky alebo povoliť odklad zaplatenia pohľadávky obce dlžníkom písomne uznanej čo do dôvodu a výšky, prípadne priznanej právoplatným rozhodnutím súdu alebo iného orgánu, ak tento bez svojho zavinenia nemôže pohľadávku obce alebo splátku zaplatiť v čase splatnosti.

(4) V prípade, ak je zo všetkých okolností zrejmé, že pohľadávka je nevymožiteľná (napr. z dôvodu, že je premlčaná, je sporná a pod.), prípadne jej vymáhanie je neefektívne, je možné rozhodnúť o trvalom upustení od jej vymáhania a jej odpísania [článok 2 ods. 1 písm. h) týchto zásad].

(5) Vymáhanie daňových pohľadávok sa riadi Zákonom č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok).

Článok 8 - Nakladanie s cennými papiermi

(1) Emisia cenných papierov obce podlieha predchádzajúcemu schváleniu obecným zastupiteľstvom.

(2) Nakladanie s cennými papiermi schvaľuje obecné zastupiteľstvo pri primeranom použití ustanovení o prevodoch majetku obce.

Článok 9 - Uplatňovanie práv spoločníka v právnických osobách s účasťou obce

(1) Práva obce ako spoločníka v obchodných spoločnostiach a iných právnických osobách vykonáva starosta ako štatutárny orgán obce, prípadne zamestnanec obecného úradu ním poverený.

(2) Zástupcovia obce v orgánoch právnických osôb s účasťou obce sú povinní svoju činnosť vykonávať výlučne s prihliadaním na najlepší záujem obce a o každom svojom konaní v týchto orgánoch bez zbytočného odkladu informovať starostu.

Článok 10 - Vyradenie majetku obce a likvidácia škôd na majetku obce

(1) Pre potreby vyraďovania majetku obce a likvidácie škôd na ňom starosta vymenuje vyraďovaciu komisiu.

(2) Vyraďovacia komisia rozhoduje o podnetoch na vyradenie prebytočného alebo neupotrebiteľného majetku obce, ak o tom nerozhoduje obecné zastupiteľstvo.

(3) Každý návrh na vyradenie prebytočného alebo neupotrebiteľného majetku musí byť riadne odôvodnený, pričom musí obsahovať jeho popis, obstarávaciu a zostatkovú hodnotu, návrh na naloženie s ním (likvidácia, predaj a pod.).

(4) Neupotrebiteľnosť majetku obce sa dokumentuje najmä dôkazmi o jeho neupotrebiteľnosti (napríklad znalecký posudok, odborné vyjadrenie). Majetok je prebytočný, ak ho obec nemôže dočasne použiť na plnenie svojich úloh (nemá preň iné využitie).

(5) V prípade škodovej udalosti na majetku obce sa tiež skúma miera zavinenia a možnosť vymáhania náhrady škody.

Článok 11 - Splnomocnenie starostu na rozpočtové úpravy

Schválením tejto smernice obecné zastupiteľstvo splnomocňuje starostu obce vykonávať rozpočtové opatrenia a upravovať v priebehu roka záväzné ukazovatele, limity, úlohy a programy schváleného rozpočtu obce v nasledujúcom rozsahu:

  1. v plnej výške v prípade účelovo určených finančných prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z Európskej únie alebo iných európskych zdrojov a od iných subjektov verejnej správy,
  2. v plnej výške v prípade iných prostriedkov poskytnutých na konkrétny účel (napr. darov, zábezpek v súvislosti s verejným obstarávaním),
  3. presunom rozpočtovaných príjmov v rámci schváleného rozpočtu,
  4. presunom rozpočtovaných výdavkov medzi programami, podprogramami, prvkami, projektmi a položkami rozpočtovej klasifikácie do výšky 5 000 €, pri ktorom nedôjde k vzniku schodku rozpočtu,
  5. zvýšením bežných a kapitálových výdavkov rozpočtov rozpočtových organizácií obce pri dosiahnutí vyšších ako rozpočtovaných príjmov týchto organizácií.

Článok 12 - Záverečné ustanovenia

(1) Tieto zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce Nesluša sú záväzné pre starostu, poslancov obecného zastupiteľstva, pracovníkov obecného úradu a správcov majetku obce.

(2) Tieto zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce Nesluša boli schválené uznesením Obecného zastupiteľstva obce Nesluša č. VI-9/2023 zo dňa 08. 12. 2023 a nadobúdajú účinnosť dňa 08. 12. 2023.

Ing. Zuzana Jancová, starostka obce

Prílohy

Stránka obce Nesluša používa cookies
S cieľom zabezpečiť riadne fungovanie tejto webovej lokality ukladáme niekedy na vašom zariadení malé dátové súbory, tzv. cookies. Stránka používa iba základné cookies.